Odin

      Geen reacties op Odin

De afgelopen jaren heeft de duitser Uwe Rosenberg menig expertspel op de markt gebracht. Zijn grootste hit was natuurlijk Agricola, maar daarnaast heeft hij nog veel meer gemaakt. Le Havre, Ora et Labora, Glasstraat en Caverna zijn enkele titels. Allemaal stevige spellen met vaak workerplacement als mechaniek. Met Patchwork kwam hij opeens met een 2-persoonspuzzelspel wat erg veel weg had van Tetris. Dit spel was ontstaan uit een groter project van hem. Dat project is nu af en het heet Odin. En het komt in een grote doos… een hele grote doos. Maar is het ook groots?

Spelverloop
In Odin gaan we terug naar de tijd van de Vikingen. Elke speler heeft een dorpstableau en een aantal Vikingen tot zijn beschikking. In 6 of 7 rondes moet elke speler trachten zoveel mogelijk punten te verdienen door acties uit te zetten.
Een ronde start met het verkrijgen van nieuwe vikingen, zodat elke beurt jouw actiemogelijkheden toenemen. Wel moet je aan het eind van elke ronde zorgen dat je voldoende voedsel hebt om te voeden. Maar om dat makkelijk te maken zitten in een aantal rondes oogstfases waarin je ruim voldoende voedsel krijgt. Het is niet zo als met Agricola en le Havre dat je elke keer met moeite je voedsel bij elkaar krijgt.
Het hart van het spel zit hem in de actiefase. Hierin mag je om de beurt je vikingen inzetten op het actietableau. Je hebt de keus uit 61(!!) verschillende acties. Je kan verschillende kanten op. Je kan gaan jagen, plunderen, handelen, ontdekken van nieuwe eilanden of nieuwe huizen bouwen. Binnen de acties zitten 4 niveaus. Niveau 1 kost je 1 viking, niveau 2 kost je 2 vikingen enzovoort. Betere acties kosten je dus veel vikingen, dus dan kan je ook minder.


Acties al jagen en plunderen gaan uit van dobbelsteenworpen en kunnen je veel opleveren, maar kunnen ook zorgen dat je niks krijgt. Handelen zorgt voor meer zekerheid. Aan jou de keus! Uiteraard kan je enkel vrije velden kiezen, dus je kan elkaar dwars zitten. Maar dan is er nog voldoende keus van andere acties.
Bij veel acties krijg je goederentegels. Deze hebben allemaal verschillende vormen. Op verschillende plekken kan je deze neerleggen op tableaus. Elk tableau heeft daarin zijn legrestricties. Op je dorpstableau en nieuwe eilanden mag bijvoorbeeld geen voedsel liggen en mogen ambachtelijke producten niet naast elkaar gelegd worden. In de schuur verzamel je daarentegen weer grondstoffen.
Met je acties probeer je dus ook de tegels te verzamelen die het beste passen bij het tableau waarop jij aan het werk bent. Of probeer je juist nieuwe tableaus te verkrijgen met ontdekkingsreizen of bouwen van huizen, die beter passen bij jouw tegels.
Door slim neer te leggen op je tableau kan je bonussen verdienen en meer inkomsten genereren. Bedenk dus goed welk tegeltje je nodig hebt en waar je hem kan krijgen. Op elk tableau zijn ook minpunten afgebeeld. Dus hoe voller een tableau, hoe minder minpunten.
Nadat alle spelers hun acties hebben gedaan, krijg je nieuwe inkomsten en moeten de vikingen gevoed worden. Daarna worden bonussen verdeeld en start de nieuwe ronde.
Na 6 of 7 rondes eindigt het spel en bereken je de scores. Tel alle punten en minpunten bij elkaar op en de viking met de meeste punten wint.

Oordeel
De grote doos van Odin is nodig vanwege het vele materiaal. Dorpstableaus, huistableaus, eilanden, schepen, goederentegelds, grondstoffen, actiekaarten en nog veel meer. Het schrikt bijna af zoveel materiaal. Alhoewel….het schrikt af. De omvang heeft gezorgd dat ik het lang links heb laten liggen. Tel dan er bij op dat je 61 actiemogelijkheden hebt en je hebt een drempel waar je over heen moet om Odin te spelen. Ik vond het aantal acties bij Agricola al veel.
Maar als je het begint te spelen, valt het spel echt reuze mee. Veel acties zijn namelijk niet handig of nog niet van toepassing voor je.
Naarmate het spel worden andere acties interessanter, maar er vallen er weer net zoveel af. Veel hangen namelijk samen met de tactiek die je kiest. Als je er voor kiest om te gaan plunderen, dan wil je vooral schepen en wapens hebben. Het verkrijgen van koeien en schapen interesseert je dan echt niet.
In alle potjes die ik gespeeld heb, heb ik een ander gedeelte van de acties ontdekt. Dit wordt deels veroorzaakt door startkaarten die je een bepaalde richting in duwen.
Het verzamelen van de juiste tegels en dit slim neerleggen is een leuke puzzel. Dit doet wel denken aan Patchwork en Cottage Garden (beiden van dezelfde auteur).
Thematisch is het spel wel wat jammer. Denk dat de vikingen er echt niet om maalden als er wat ambachtelijke producten naast elkaar lagen in de schatkamer. En de ruilacties zijn soms ook slechte deals als je kritisch kijkt. Het thema lijkt er wat aan vast geplakt.
Dit laatste is eigenlijk het enige minpunt aan het spel. Odin speelt veel soepeler weg dan je eerste instantie zou denken. En door de vele mogelijkheden heeft het spel veel gezichten. Naar mijn mening heeft Uwe Rosenberg wederom een toptitel aan het expertsegment toegevoegd.

8,5/10

Geef een reactie